SECTION 2

The big picture

Ah yes — that
famous potential

Magazines

Glossy dreams

The authors are Jeremy Goldkorn and Maya Alexandri.

“Magazines, as we know them, are dying,” declares media consultant David Renard
in his new book, The Last Magazine. This may be true in Europe and the US, but in
China, the industry is bursting into a rude adolescence. In just the past 18 months,
the foreign magazines SELF, Psychologies, and Sports lllustrated have appeared on the
heaving magazine racks of China’s newsstands, joining more than 60 foreign brands,
and hundreds of local competitors and imitators.

Both domestic and foreign media firms believe there is huge growth potential in Chi-
na’s glossy magazine market, that advertisers are eager to spend, and that editorial
quality continues to improve. All that may well be true, but there are pitfalls as well.
Publishers must finesse Communist Party propaganda concerns, manage inefficient or
corrupt distributors, scout up scarce creative talent, and wring cash out of advertis-
ers who see more value in newspaper, broadcast and online placements. For all their
exuberance, most of China’s magazines lose money.

Publishers’ free-for-all

China’s print media took flight only in the 1990s, when the government stopped
subsidizing periodicals. Up to then, all publications in China were published by gov-
ernment agencies; most were scientific, technical or political and ideological. Bereft of
ads, they lived off subsidies and forced subscriptions from other government offices.
But for the last decade, all but a few key publications have been commercialized, and
private capital has rushed in. Some state agencies still publish magazines but many
have outsourced the operations to private or foreign firms.

Domestic magazines now run the gamut from women’s magazines to pulp ghost story
compilations produced from content copied verbatim from the internet. According
to the General Administration of Press and Publications (GAPP), the government
organization that regulates periodical publishing in China, there are more than 12,000
magazine titles, the vast majority of which are domestic and do not have any foreign
involvement. About half of those are registered in the category “natural science or
technology,” but this is misleading as publishers often use a title for content different
from its registered category.

This is because GAPP issues fewer than 200 new magazine licenses every year. Known
as kanhao (or Periodical Registration Number), these licenses are required in order
to publish and distribute any kind of periodical in China. Because the supply is limited,
and many kanhao owners are cash-strapped state entities, a market for second-hand
kanhao emerged in the late 1990s.This means that it is common to find, for example,
a business or women'’s magazine published using a kanhao intended for a science and
technology magazine.

Punters galore

China’s high-end glossies make little money from subscriptions and newsstand sales
— in fact, many are printed and distributed at a loss and rely entirely on advertising
to stay afloat. Low-end magazines, typically produced in poorer provinces, have little
ad revenue and must subsist on meager newsstand sales and subscription fees. To

32 CHINA ECONOMIC QUARTERLY Q4 2007 © China Economic Quarterly 2007



The big picture

SECTION 2

Table |
Major foreign magazine launches in China, 1979-2007

Title Publisher
1979 Scientific American Scientific American Inc
1980 China Computerworld IDG
1985 PC World IDG
1986 BusinessWeek McGraw-Hill
1988 Elle Hachette Filipacchi
1993 Cosmopolitan Hearst
1996 Fortune Time Inc
1998 Esquire Hearst
2001 Popular Science Time Inc
2002 Beijing Tatler Edipresse Asia
2003 Newsweek Select Washington Post Co
2004 FHM FHM International
2005 Vogue Conde Nast
2005 Maxim Alpha Media
2006 Mar Rolling Stone Wenner Media
2006 Jul Better Homes & Gardens Meredith Corp.
2006 Aug Sports lllustrated Time Inc
2007 Apr Self Conde Nast
2007 Jul Rolling Stone closes

survive, they cut printing costs to the bone and scrimp on editorial, instead simply
reprinting articles published elsewhere.

There is no useful data on the revenues and market shares of China magazines.
Domestic media companies usually comprise a jumble of components, including a
state-owned arm, a privately-owned advertising division, and increasingly, sibling orga-
nizations designed to receive foreign investment despite laws intended to restrict it.
Virtually all of them are assumed to inflate their circulation numbers.

Despite political risk, the lack of market data, and the difficulty of getting a license,
foreign publishers are still eager to try their luck. Most of the big international titles
are represented in the women’s magazine category, while FHM, Esquire and Men’s
Health compete for an urban male readership which did not exist even five years ago.
There are more than 100 business titles, including Fortune China, BusinessWeek China
and Forbes China. In other categories, the European popular science magazine Focus is
a recent entrant, joining National Geographic Traveler, Car & Driver and PC World.

Foreign publishers are counting on rapid readership growth and abundant advertis-
ing dollars from brands eager to reach China’s mythic “new middle class.” Magazines
account for just 3 percent of total ad spend in China, compared to 10-25 percent in
the US and Europe. As with any low number in China, these figures can be used to
assert tremendous “growth potential.” To some extent, these hopes have been borne
out. Glossy magazine ad revenues grew by 23 percent in 2006, and by the end of this
year are expected to exceed US$500m. Luxury brands like Louis Vuitton, Revlon,
Chivas Regal and Omega watches are as visible in top Chinese magazines as they are
in European or American counterparts.

GAPP, the minder

Magazines also benefit from a relatively lig ht — for China — regulatory burden. Com-
pared to owners of newspaper, film, TV and internet businesses, magazine publishers
have it easy. News media in general are subject to regulation by various agencies,

Eyeing those eyeballs

© China Economic Quarterly 2007 Q4 2007 CHINA ECONOMIC QUARTERLY 33



SECTION 2

The big picture

Keeping things controlled

License to expropriate

The most prominent victim of kanhao extortion was Mark Kitto, who spent five
years building an empire of expatriate-oriented listings magazines (that’s Beijing and
similarly-named titles in Shanghai and Guangzhou). Lack of a kanhao was a constant
obstacle to the expansion of the business and so he eventually partnered with China
Intercontinental Press (CIP), which is controlled by the State Council Information
Office. Eventually CIP, in cahoots with a few senior staff members, orchestrated a
coup, locking Mr Kitto out of the headquarters in Shanghai and leaving him with
nothing but a trademark claim to litigate in Chinese courts.

Mr Kitto is understandably bitter about his experience, but not everyone shares his
view that the kanhao system makes it impossible for foreign media ventures to thrive.
Didier Guérin, a media consultant who has served as Asia Pacific President for both
the French and American magazine giants Hachette-Filipacchi Média and Condé Nast,
says Chinese regulatory requirements differ little in substance from those elsewhere
in Asia. “Magazines are cultural products,” he notes, so a foreign publisher usually
needs a local partner because of cultural factors anyway. Joint ventures are standard
in Korea and Japan.Yet the fact that new kanhao are issued in limited numbers, and
never to foreign-owned companies, creates an artificial shortage that distorts the
Chinese magazine market more than other Asian markets.

including GAPP, the Communist Party’s propaganda department, and the State Coun-
cil Information Office. But for lifestyle-focused glossy magazines, there’s only one
agency that really counts: GAPP.

GAPP is far more accommodating of glossies than of newspapers. Newspapers have
their roots in propaganda and are scrupulously monitored. Glossies, so long as they
steer clear of sensitive political or social comment, are largely ignored. More impor-
tant, GAPP fiercely protects newspapers from foreign investment but tolerates a
wide range of business structures for magazines. Chinese Cosmopolitan, for example,
is officially a copyright-licensing arrangement but in reality is a joint venture between
brand-owner Hearst Corp., Boston-based technology research and publishing com-
pany IDG, and the partially state-owned Trends Group. (IDG launched the first Sino-
foreign magazine joint venture, China Computerworld, in 1979.)

One particularly robust business model for foreign titles is controlled-circulation. A
magazine is printed in Hong Kong and mailed to pre-selected mainland subscribers
who pay nothing. Revenues are generated entirely from advertising, which controlled-
circulation magazines are in a good position to sell because they know exactly who
their readers are. Such controlled-circulation titles are considered by Chinese regu-
lation to be newsletters, not magazines and so do not require a kanhao. This means
they cannot be sold on newsstands, but the whole premise of controlled-circulation
is to target an elite audience, so foregoing newsstand sales is irrelevant. Two success-
ful examples of this type are Time Inc/s Fortune China and the Washington Post Co!s
Newsweek Select (a bowdlerized Chinese version of the American news weekly).

The simplest way for foreign magazine publishers to participate in China is to
license their title or content to a Chinese publisher, who takes all the commercial
risk. Brand licensing is rare because of its high cost to the licensee; only a handful
of A-list magazine brands such as Vogue carry enough clout with Chinese readers to
make the investment worthwhile. Copyright licensing — which allows local publish-

34 CHINA ECONOMIC QUARTERLY Q4 2007 © China Economic Quarterly 2007



The big picture

SECTION 2

ers to reprint translations of articles prepared originally for overseas markets — is
cheaper because the Chinese side can cut its editorial costs.A prominent example is
Chinese Sports lllustrated, published by SEEC. The problem with content licensing is
that foreign content may not be relevant to Chinese readers.The American edition of
Sports lllustrated, for instance, does not cover soccer, one of the most popular sports
in China. Now that China has developed a generation of talented writers, editors,
photographers and designers skilled at developing locally-relevant content, the allure
of content licensing deals is fading.

Gathering moss, actually

Foreign media companies that cannot find a willing licensee, or who that want more
control over their Chinese product, have two options. They must partner with a local
media company and either rent their kanhao or do a full-blown joint venture in which
the main asset contributed by the local party is the kanhao.

These requirements may sound simple, but they’re not. The kanhao system gives the
Chinese partner ultimate leverage, since they can withdraw the kanhao — and thereby
revoke the magazine’s ability to publish legally — for any or no reason. Some foreign
publishers have come to grief with joint venture partners (see “License to expropri-
ate”). Others have done fine by renting kanhao from passive publishers who are happy
to receive the rental income do not care how their license is used.

A recent example of the latter is Rolling Stone, whose Chinese edition was launched by
a Hong Kong company called One Media, using a Shanghai-based kanhao belonging to
a publication called Audiovisual World. But Rolling Stone showed there is more than one
way to mess up a magazine launch in China. A provocative cover led to a temporary
shutdown after the first issue; regulators allowed it to re-launch only after the Roll-
ing Stone logo was removed. The title folded in the summer of 2007 after publishing
fewer than 20 issues. Its demise resulted partly from an ongoing struggle with censors
worried about the magazine’s counter-cultural image — but also, paradoxically, from
the failure of that image to resonate with Chinese readers.

Failure to lure readers is a risk in any market, but China poses some additional chal-
lenges, chief among them the difficulty of generating advertising revenue. Circulation
is rarely audited, and analysts estimate that actual circulation is often as low as 25
percent of stated circulation. Even the inflated figures are modest: not a single glossy
magazine claims I m readers; in America, around 90 titles top the Im mark.And even
magazines that do audit their circulation can rarely provide demographic or income
breakdowns to advertisers.

Chinese lifestyle magazines also do a poor job of distinguishing themselves. “These
magazines have not been challenged to really compete on content,” says Jonathan
Ansfield, a reporter for Newsweek who has followed China’s media business for a
decade. Tom Gorman, chairman and editor-in-chief of Fortune China, agrees: “If you
talk to people from these magazines, and say, ‘what’s your editorial mission, nine out
of ten of the women’s magazines are woefully inadequate in telling you how their
content is positioned differently from the competition.”

Find your niche
Another issue is that unlike the west, where magazines established secure market
positions long before competition from the internet arrived, Chinese glossies are

That’s rock ’n’ roll

© China Economic Quarterly 2007 Q4 2007 CHINA ECONOMIC QUARTERLY 35



SECTION 2 The big picture

Who’s big in Chinese magazines

The biggest magazine publishers are still either state-owned companies or companies
with close ties to provincial or central government organizations. These include

the state propaganda and news agency Xinhua, which operates a number of news
magazines and tabloid newspapers.

But some quasi-private powers have emerged, most notably SEEC, which publishes
Caijing, an investigative business and financial magazine that is the darling of the
foreign press corps in China. SEEC was launched as the media arm of the Stock
Exchange Executive Council, a state organization set up to monitor China’s stock
markets. Now listed on the Hong Kong Stock Exchange, SEEC has a close but opaque
relationship with the government. It has recently expanded into new home-grown
titles such as travel magazine Voyage, as well as titles licensed from foreign publishers
including Time Inc.s Sports lllustrated and Meredith’s Better Homes and Gardens.

Other state-owned publishers that have seen some success in the magazine business
include China News Service, a smaller alternative to Xinhua, which produces China
Newsweek; the San Lian Group with its flagship glossy news and culture magazine
San Lian Life Week; and the magazine arm of the Southern Media Group, which

is controlled by the Guangdong provincial government and is better known for

its newspapers, but which also publishes a number of popular lifestyle and news
magazines.

Other important domestic publishers include Modern Media Group, which publishes
a suite of home-grown lifestyle magazines, and Trends Group, which has been
successful in cooperating with IDG, Hearst and other foreign media companies to
produce Chinese versions of Cosmopolitan and other fashion and lifestyle magazines.

China Light Industry Press is another state-owned publisher that has developed a

Light industrial reading close cooperative arrangement with a foreign publisher. It licenses European content
via Gruner+jahr and Japanese articles via Shufunotomo.All told, it publishes a suite
of ten magazines, including the best-selling fashion glossy, Ray-Li. Finally, the Titan
Sports Group publishes Sports Weekly, a highly successful magazine dedicated entirely
to soccer, as well as several other sports magazines and newspapers. The group has
attracted investment from the South African media company MIH (a subsidiary of
Naspers).

The media companies mentioned above target the higher end of the market, with
glossy magazines that cost between 5 and 20 yuan a copy.There is also a huge range
of low-end magazines, generally printed on cheap paper, mostly in black and white,
that retail for under Rmb5. The most prominent of these magazines are Bosom Friend,
published by the Bosom Friend Group, Zhiyin published by the Zhiyin Group, and
Duzhe or Reader Magazine, once known in Chinese as Reader’s Digest until it was sued
by the American publisher for trademark infringement in 1993.

emerging simultaneously with prolific online media outlets that are often more
appealing to young audiences. This risk is especially acute because China’s internet
users may correlate more closely with the desirable middle-class demographic than
do magazine readers, since so many are urban-dwellers with professional jobs and
college degrees. Realistically, Chinese Vogue’s monthly circulation may be in the neigh-
borhood of 100,000 — peanuts compared to the women’s channels of popular portal
websites like Sina and Sohu that draw more than Im visitors a day.

For readers, the choice is simple: online media is free, magazines dear. Moreover, the
content is often identical. Websites frequently republish print media content without

36 CHINA ECONOMIC QUARTERLY Q4 2007 © China Economic Quarterly 2007



The big picture

SECTION 2

paying royalties — a practice called zhuan zai (republication) which is completely legal.
This practice particularly threatens news magazines, says China Newsweek general
manager Qin Lang, but is a danger to all magazines. The least affected are women’s
magazines, because fashion photographs and cosmetics ads look better in print.

The upshot of this fierce contest for scarce ad dollars, and the extreme difficulty of
creating truly national distribution, is that there is no mass market for magazines in
China, only a series of niches. Grasping this fact is crucial, and requires a fundamental
change of attitude for global media corporations accustomed to big circulations and
fat margins on hot titles. In China, successful publishers, whether domestic or foreign,
have the mindset of niche publications: persistence and tenacity, flexibility about busi-
ness models, and a willingness to reap profits from smaller margins over longer time
frames. Chinese publishers are well suited to such conditions and enjoy better gov-
ernment connections. Foreign publishers can counter with other advantages: longer
experience, extensive management know-how, better access to talent, and the ability
to exploit international ad sales networks. But patience, humility and a willingness to
roll with a lot of punches are also required.

© China Economic Quarterly 2007 Q4 2007 CHINA ECONOMIC QUARTERLY 37



